University of Belgrade, Faculty of organizational sciences

Department for e-business

Digitalna transformacija i informaciono društvo

Cilj predmeta

Cilj ovog kursa je da se studenti upoznaju sa sagledavanjem ekonomskih i socioloških aspekata globalne digitalne transformacije na društvo, ekonomiju i tržišta.

Ishod predmeta

Studenti su osposobljeni da razumeju efekte informacionih i komunikacionih tehnologija na društvo i ekonomiju, upoznaju i evaluiraju ekonomske i sociloške promene u digitalnom okruženju, primene znanja za upravljanje i prilagođavanje poslovanja u uslovima digitalnih promena, kao i sagledaju i analiziraju informaciono društvo, ekonomiju zasnovane na znanju, digitalnu ekonomiju, platformsku ekonomiju i digitalne transformacije.

Sadržaj predmeta

Teorijska nastava

Naučno-tehnološki razvoj i društvene promene. Teorijski koncepti društvenih mreža. Društvene mreže i novi obrasci moći. Transformacija rada u informacionom društvu. Informacione tehnologije i socijalni kapital. Informaciono kontrolisano društvo. Informaciono društvo – ekonomski i institucionalni aspekti i indikatori razvoja. Uloga tehnološke revolucije na makroekonomske performanse i tržišno okruženje (digitalna ekonomija). Ekonomija zasnovana na znanju – ekonomski izazovi i mogućnosti na globalnom i evropskom tržištu. Savremeni oblici poslovanja putem digitalnih platformi (platformska ekonomija). Konkurencija i tržišta u digitalnom okruženju. Problemi oporezivanja u digitalnom okruženju. Digitalna transformacija – osnove, kreiranje strategije digitalne transformacije poslovanja, promena poslovanja preduzeća i transformacija industrija.

Praktična nastava

Časovi vežbi prate metodske jedinice predavanja.

Literatura

  1. S. Jednak, Razvoj ekonomije zasnovane na znanju: izazovi i mogućnosti, Zadužbina Andrejević, 2012.
  2. D. Kragulj, Ekonomija – Osnovi mikroekonomske i makroekonomske analize – odabrana poglavlja, izdanje autora, Beograd, 2020.
  3. P. Andersson, S. Movin, M. Mähring, R. Teiglan, K. Wennber, Managing digital transformation, SSE Institute for Research,
    Stockholm School of Economics, 2018.
  4. D. Rogers, The Digital Transformation Playbook: Rething your business for the Digital Age, Columbia Business School
    Publishing, 2016.
  5. S. Miladinović, Prekarizacija rada i prekarijat o posledice savremenog razvoja, Udruženje Tehnologija i društvo: Institut „Mihajlo Pupin“, Centar za istraživanje razvoja nauka i tehnologija, 2019.
  6. S. Miladinović, Digitalna pismenost – od privilegije do nužnosti, Audiovizuelni arhiv i digitalni centar SANU: Institut za uporedno pravo, 2019.
  7. N.M. Tomić-Petrović, S. Miladinović, Vozila bez vozača – pro et contra, Sociološki pregled, 2019.